08/12/2024
Athens, GR 18 C

Χάσμα μεταξύ τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας

Σημαντικές παρεμβάσεις προκειμένου να γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας, ώστε η χώρα να αποκτήσει το απαραίτητο και εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό για τον μετασχηματισμό και την επανεκκίνηση της οικονομίας, αναδεικνύει μελέτη της ΕΥ Ελλάδος, του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και της Endeavor Greece.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την επίτευξη του αναπτυξιακού άλματος είναι η δημιουργία εκατοντάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας υψηλής εξειδίκευσης με την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας όπως η πράσινη ενέργεια, οι ψηφιακές τεχνολογίες, το ηλεκτρονικό εμπόριο, η αγροδιατροφή κ.α.

Το 2020, το ποσοστό του πληθυσμού με ανώτατη εκπαίδευση στην Ελλάδα στην ηλικιακή ομάδα 24-34 βρισκόταν κοντά στα μέσα ευρωπαϊκά επίπεδα, ενώ στις μεγαλύτερες ηλικίες το ποσοστό υπολειπόταν των αντίστοιχων επιδόσεων χωρών της ΕΕ και του ΟΟΣΑ.

Αντίθετα, το ποσοστό του φοιτητικού πληθυσμού στον συνολικό πληθυσμό της χώρας (7,51%) είναι σχεδόν διπλάσιο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (4,03%), εξαιτίας του χαμηλού ρυθμού αποφοίτησης, ενώ το ποσοστό απασχόλησης των αποφοίτων των ΑΕΙ στην Ελλάδα για την ηλικιακή ομάδα 25-64 (75,4%) είναι το χαμηλότερο μεταξύ των 27 χωρών της ΕΕ.

Μόλις το 51% των πανεπιστημιακών τμημάτων της χώρας είναι προσανατολισμένο στο παραγωγικό αναπτυξιακό άλμα της Ελλάδας, παρέχοντας στους απόφοιτους άμεσες προοπτικές απασχόλησης στην ιδιωτική οικονομία. Παρόμοια είναι η εικόνα και στα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών.

Σημαντικές ελλείψεις παρατηρούνται σε απόφοιτους πληροφορικής. Ταυτόχρονα, κλάδοι όπως πληροφορική, μάρκετινγκ, πωλήσεις και logistics, εμφανίζουν τις περισσότερες δυσκολίες στην εύρεση προσωπικού, ενώ ελλείψεις παρατηρούνται σε ποιοτικές δεξιότητες, όπως ομαδικότητα, επικοινωνία, ικανότητα οργάνωσης κ.α.  

Σύμφωνα με τη μελέτη, για να πραγματοποιηθεί το αναπτυξιακό άλμα απαιτείται:

  • Εξειδίκευση ενός εκατομμυρίου ανέργων
  • Εκπαίδευση 15.000 νέων επιστημόνων ετησίως με προχωρημένες ψηφιακές δεξιότητες
  • Αξιοποίηση 20.000 απόφοιτων ετησίως από γνωστικά αντικείμενα που δεν σχετίζονται με το αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας
  • Αποτελεσματικότερη αποφοίτηση από την τριτοβάθμια εκπαίδευση
  • Σύνδεση πανεπιστημίων αγοράς εργασίας
  • Σωστή προετοιμασία των εργαζομένων από τις επιχειρήσεις
  • Εξειδίκευση του ανθρώπινου δυναμικού για μία ανταγωνιστική βιομηχανία
  • Δημιουργία επτά περιφερειακών κέντρων τεχνολογικής ανάπτυξης και καινοτομίας
  • Αντιμετώπιση του δημογραφικού μέσω της εκπαίδευσης
  • Αξιοποίηση του ρόλου των μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων
  • Προσαρμογή στα νέα δεδομένα που δημιουργεί η τεχνητή νοημοσύνη και ουσιαστική αξιοποίησή της.
Previous Article

€2,2 δισ. στο νέο Ταμείο Επιχειρηματικότητας

Next Article

Τεύχος 152

You might be interested in …